לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
עבירת השוד

עבירת השוד

תמונה של עבירת השוד

עבירת השוד היא עבירה אשר ייעודה הוא עבירת רכוש, ונטילת רכוש ו/או הון מבעליו החוקיים. בשונה מעבירות רכוש בהן הגזלן פועל לנטילת הרכוש באמצעות גניבה ישירה או באמצעות פריצה והפרצות/פגיעה ברכוש משני, עבירת השוד תכלול התנהלות אל מול אדם נוסף, בעל הרכוש או אחר, וביצוע עבירות נוספות כנגדו לצורך מניעת התנגדות.

עבירת השוד על פי חוק העונשין

הגדרתה של עבירת השוד, משמעותה והענישה בגינה, מעוגנות החוק העונשין סעיף 402 א’, הקובע כי אדם אשר גונב דבר, ובשעת מעשה או לפניו או לאחריו, מבצע מעשה אלימות או מאיים לבצע מעשה אלימות באדם או בנכס, על מנת לממש את נטילת הרכוש/הכסף או לשמור עליו לאחר שנלקח על ידו, או במטרה למנוע התנגדות לגניבה הדבר או להתגבר עליה, ייחשב שמבצע עבירת שוד, ואשר דין המורשע בה עשוי לעמוד על ארבע-עשרה שנות מאסר בפועל.

עבירת השוד נחשבת לעבירה חמורה מסוג פשע, והמחוקק רואה בעבירה זו כעבירה הפוגעת הן בזכות הקניין והן בזכות להגנה על חייו, גופו וכבודו של אדם, זכויות המעוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

עבירת השוד בנסיבות מחמירות

עבירת שוד בנסיבות מחמירות היא עבירה מחמירה אף יותר, אשר המחוקק בוחר להתייחס ולהבדיל אותה מעבירת השוד באמצעות סעיף 402 ב’ לחוק העונשין, בה הוא קובע כי בהמשך לתבחיני עבירת השוד על פי סעיף א’, היה ומבצע השוד החזיק בנשק מזוין או במכשיר שיש בו כדי לסכן או לפגוע באדם אחר בעת מעשה השוד, לפניו או אחריו ובמטרה להביא לביצועו, תיחשב העבירה לעבירת שוד בנסיבות מחמירות.

נוסף לזאת, מדגיש המחוקק כי גם אם ואחזקת הנשק או המכשיר לצרכי פגיעה התבצעה על ידי אחד ממבצעי השוד, האירוע כולו ייחשב לשוד בנסיבות מחמירות, והאישום יוחל גם על המבצעים אשר לא נשאו בנשק/מכשיר.

תבחין נוסף לעבירת שוד בנסיבות מחמירות על פי סעיף זה, הוא פגיעה, פציעה ושימוש באלימות כלפי אדם אחר, כחלק מן הפעולות לביצוע השוד.

העונש המרבי שנקבע בחוק לעבירה זו עומד על 20 שנות מאסר בפועל.

עוד שירותים שאנו מספקים:

עורך דין הטרדה מינית כל המידע >> 

עורך דין אלימות במשפחה >> 

חשד בעבירת שוד- תבחינים, הוכחה ואסטרטגיית הגנה

כפי שניתן ללמוד מלשון החוק ומן הענישה המחמירה כנגד המורשעים בעבירות שוד לסוגיהן, המחוקק רואה בעבירות השוד עבירות חמורות ופועל בנחישות למיגורן הן באמצעות הרחקה וענישה והן באמצעות הרתעה.

יחד עם זאת, המרחק שבין חשד לכתב אישום ובוודאי להרשעה הוא גדול, ונטל ההוכחה מוטל על גורמי האכיפה והתביעה.

לפני הכל, בכל חשד הנוגע לביצוע עבירה פלילית, יש לזכור כי מדובר באיום על החופש האישי, וכי טעויות שייעשו בהליכי החקירה בשלב מוקדם, עשויות להיות בלתי הפיכות בהמשך. בשל כך חשוב כבר בשלב המוקדם של החשדות, בין אם מדובר במעצר בשעת מעשה לכאורה, במעצר לאחריו או בזימון לחקירה בלבד, להסתייע בעורך דין פלילי.

עורך דין פלילי מיומן

עורך דין פלילי מיומן ילמד את נסיבות האירוע, ההוכחות לכאורה ודרכי השגתן, עמידת המקרה בתבחינים הנדרשים לצורך תביעה והוכחה, ויתווה אסטרטגיית הגנה מיטבית לטובת החשוד/ה.

עבירת השוד מעצם הגדרתה, קושרת בין עבירת רכוש לבין עבירת אלימות, בין אם בכוונה ובין אם במעשה בפועל. אלא שבמבחן המציאות, לא די בהצבעה על קיומן של שתי העבירות האמורות בכדי להאשים חשוד בעבירת שוד, ונדרשת עמידה בתבחין הקשר הנסיבתי בין הפעולות.

משמעות הדבר היא שגם במידה וקיימות ראיות למעשה הגניבה ולמעשה האלימות/האיום/נשיאת הנשק, נדרשים גורמי החקירה להוכיח קשר נסיבתי בין השניים ולהוכיח כי מעשה האלימות או האיום במעשה כזה, בוצעו לצורך מימוש הגניבה ללא ספק.

למעשה, ככל והחשוד או מיצגו יוכלו להצביע על אפשרות סבירה לביצוע מעשה הגניבה באופן שאינו תלוי במעשה הנוסף, ניתן יהיה לפוגג את הקשר הסיבתי הנדרש ולהביא להפחתת האישום מעבירת השוד המהווה פשע, לעבירת גניבה הנחשבת קלה יותר.

לסיכום

הגנה אפשרית נוספת עוסקת בחשד לאיומים, אשר במקרים רבים מבוסס על דבר קורבן העבירה, שמטבע הדברים עשוי להטות את הדברים ולתפוס את האירוע והנסיבות כמחמירים מכפי שהתקיימו באמת, הן בשל תחושת הכעס והתסכול והן בשל בלבול ולחץ.

נסיבות מורכבות נוספות שעשויות להוליד הגנה פלילית, הן הצלחת השוד/גניבה לכאורה או כישלון החשוד בהשגת הדבר אליו חתר, כאשר נסיבות הכישלון אף הם עשויות להוות הגנה מכוחה של חרטה בעת האירוע, כשל מכוון, שלילת כוונה ותכנון והגנות נוספות.

הגנה פלילית מטבעה תעסוק בניתוח מוקפד של נסיבות האירוע והראיות, אולם מותירה גם מקום לנסיבות האישיות, לגיל החשוד, לעברו הפלילי, לקשיים כלכליים ומשפחתיים ולנסיבות חייו, הן במעמד ההתנהלות אל מול גורמי החקירה והתביעה בניסיון להימנע מכתב אישום, והן בהליך המשפטי במידה ויידרש.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר, עורך דין פלילי בעל ניסיון רב שנים בייצוג ובהופעות בבתי המשפט, כלים בהתנהלות אל מול גורמי אכיפת החוק ומוניטין של הצלחות בסילוק חשדות ומניעת אישומים, תוך גיוס החוק, הפסיקה והיושרה המקצועית- להגנה מיטבית על לקוחותיו.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.