לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים

הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים

תמונה של הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים

האיסור על הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים הוא נגזרת של ההבנה כי החדשנות הטכנולוגית אשר מאפשרת הפצה מהירה ונרחבת של מידע, טומנת בחובה לא מעט סיכונים לפגיעה בכבוד האדם ובפרטיותו, לצד היתרונות שהיא מעניקה. חוק איסור הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים הוא למעשה הרחבה של המחוקק, וקביעה כי מעשי הטרדה מינית עשויים להתקיים גם במרחב הדיגיטלי.

איסור הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים- חוק העונשין

מקורו של האיסור והמשמעות הפלילית של הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים מצוי בתיקון 10 לחוק ההטרדה המינית, חוק העונשין- סעיפים 3א’/5א’. תיקון זה גם קרוי ומוכר כחוק הסרטונים.

לשון החוק: “פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום”…

סעיפים בחוק

התיקון לסעיפי החוק קושר בין אופי התמונות והסרטונים כאשר אלה נוגעים בעירום, פעילות מינית ואינטימיות, לביזוי והשפלה על רקע מיני, הנחשבים כהטרדה מינית.

הרשעה באשמת הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים היא בבחינת עבירת פשע (בשונה מעבירות הטרדה מינית אחרות המצויות תחת עבירת עוון) והענישה המקסימלית בגינה עשויה לעמוד על 5 שנות מאסר, העונש המקסימלי הקבוע בחוק לעבירה זו.

עוד שירותים:

חקירה פלילית כל המידע >> 

גניבת רכב כל המידע >> 

אילו פעולות עשויות להיחשב כהפצה אסורה על פי חוק?

הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים תכלול הפצה של תכנים בעלי מסר ואווירה מינית, תכני עירום, תכנים בהם מצולם קורבן העבירה כביכול במצבים אינטימיים, לבדו או בחברת אדם נוסף או יותר. החוק אוסר את הפצת התכנים ככל והושגו בדרכים כשרות או אחרות:

  • סרטונים ותמונות שצולמו על ידי המצולמים עצמם- או מי מטעמם, והועברו לחשוד על ידם.
  • סרטונים ותמונות אשר צולמו על ידי החשוד בעבירה, בהסכמת המצולמים.
  • סרטונים ותמונות אשר הגיעו לידי המפיץ באופן מכוון או אקראי והופצו על ידו, בין אם למפיץ קיימת היכרות או קשר עם המצולמים ובין אם לאו.

מהו פרסום על פי חוק הסרטונים

פרסום של תכנים, סרטונים ותמונות אשר מתמקדים במיניות המצולמים, באופן אשר עשוי להשפיל ולבזות ומהווה פגיעה בפרטיות, ללא הסכמת המצולמים.

הפרסום עשוי להתבצע באמצעות רשתות חברתיות, בקבוצות ובפרהסיה או בהעברה לאנשי קשר אחרים באופן פרטי, באמצעות העלאת הקבצים לפלטפורמות דיגיטליות בהן קיימת אפשרות שיתוף ו/או הרשאת כניסה וצפייה לאחרים: במייל, בווטצאפ, בפייסבוק/טיקטוק/אינסטגרם, בתיקיות שיתוף בדרייב ובכל פלטפורמה דיגיטלית שתביא לזליגת המידע מן המחזיק בו אל אחרים.

כפי שניתן לראות, עבירת הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים עוסקת בפעולת ההפצה עצמה, ככל שזו בוצעה ללא הסכמת המצולמים, ואינה נוגעת לאופן השיתוף או לדרך בה התקבלו התכנים.

יחד עם זאת, המחוקק מכיר ומציין נסיבות ייחודיות בהן הפצה שכזאת לא תיחשב לעבירה:

  • הפרסום בוצע תחת הסכמת המצולמים בסרטונים/תמונות.
  • ההפצה בוצעה בתום לב.
  • הפרסום נועד להשיג מטרה כשרה אשר ניתן להצדיק.
  • התכנים הם בעלי עניין ציבורי.

 

כפי שניתן ללמוד מהגדרות המחוקק, עבירת הפצת תמונות וסרטונים אינטימיים היא מחד גיסא עבירה חמורה הטומנת בחובה ענישה מחמירה, ומאידך גיסא נתונה לפרשנות והצדקתה עשויה לעמוד בתבחיני המחוקק.

לצד הערך שבשמירה על כבוד האדם ופרטיותו, למנוע התנהגות פסולה מוסרית וחוקית תוך שימוש בתכנים מיניים, מביכים ומבזים, חשוב גם להגן על ילדים וצעירים אשר חשופים למגוון תכנים, לחצים חברתיים ונורמות חברתיות, ועשויים בשל שיקול דעת רגעי קלוקל לעמוד אל מול אישום פלילי.

לסיכום:

באופן דומה יש למצוא את הכלים המשפטיים, ולהגן על קורבנות עבירה כביכול, העומדים בסיטואציה מורכבת ומביכה, וזקוקים להירתמות כלל המערכות החינוכיות, החברתיות והחוקתיות, להגנה עליהם.

עורך הדין הפלילי יעקב שקלאר מביא ידע נרחב וניסיון רב שנים, בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מסוג זה, כמו גם ליווי מקצועי ומסור של נפגעי עבירה- לסיוע ולמיצוי זכויותיהם, על פי חוק, במסירות ובמקצועיות. 

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.