לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
גניבת רכב

גניבת רכב

תמונה של גניבת רכב

עבירות גניבת רכב הן בין עבירות הרכוש החמורות בחוק העונשין, והרשעה בעבירה זו עשויה להביא לגזר דין שיכלול עונש מאסר בפועל בן עד שבע שנים.

המחוקק בוחר להחמיר בהתייחסותו לעבירות גניבת רכב ממספר טעמים:

  • עבירת רכוש המהווה פגיעה בזכות הקניין של הפרט.
  • היקף עבירות גניבת רכב גבוה במיוחד ועולה על 30,000 תלונות המוגשות למשטרת ישראל מדי שנה.
  • עבירות גניבת רכב במקרים רבים נקשרות וכרוכות בביצוע עבירות נוספות, דוגמת: נהיגה ללא רישיון נהיגה ו/או ביטוח רכב מתאים, ביצוע עבירות נהיגה וסיכון של שלום הציבור, חבלה במזיד ברכב, פירוק רכב, מכירת רכוש גנוב ועבירות נוספות.

על פי סעיף 413ב’ לחוק העונשין, בו מתייחס המחוקק לעבירת גניבת רכב, קובע המחוקק ראשית את עונש המאסר המקסימלי אשר ניתן לגזור על מי שהורשע בעבירת גניבת רכב, ואף מחמיר ומגדיר כי כל הנוטל רכב מבעליו ללא רשות, בעצמו או באמצעות אדם אחר, ללא כוונה להחזירו, ייחשבו מעשיו לגניבת הרכב על פי דין.

חובת ההוכחה- כיצד ניתן לקבוע עבירת גניבת רכב

גניבות רכבים כמכת מדינה והחמרת המחוקק אינם באים על חשבון זכותו הבסיסית של כל אזרח למעמדו כחף מפשע בטרם הוכחה אשמתו. חקירתו של חשוד בעבירת גניבת רכב תדרוש עמידה בתבחינים והוכחת נסיבות החלה על רשויות החוק, כאשר עורך דין פלילי ומיומן ידע לבחון את הנסיבות והראיות, ובמקרים רבים להטיל ספק ביכולת המשטרה והפרקליטות לעמוד באותה חובת הוכחה נדרשת, עד לכדי התפוגגות התיק כולו.

נסיבות העבירה

אסטרטגיות הגנה משפטיות נבנות באופן פרטני בהתאמה לנסיבות כל אירוע, חקירה וחשד, תוך פירוק החשדות אל מול סעיפי החוק. על מנת להאשים חשוד בגניבת רכב, יש לוודא ראשית כי נסיבות המקרה האמור אכן עוסקות ברכוש מסוג רכב- כפי שזה מוגדר בחוק.

לצורך הוכחת עבירת גניבת רכב, ייחשב כלי רכב ככלי  אשר נע מכוח מכני (ממונע) וכן מכונה או מתקן נעים או נגררים לרבות אופנועים ואופניים במידה ויש להם מנוע עזר.

עוד מאמרים:

עורך דין עבירות מין כל המידע >> 

מחיקת רישום פלילי כל המידע >> 

האם לעניין זה אופניים יקרים ייחשבו ככלי רכב?

למעט אופניים חשמליים, העונים על הגדרת המחוקק, אופניים מעצם היותם נעים מכוח הדחיפה של המשתמש ולא באמצעות מנוע, לא ייחשבו ככלי רכב לעניין העבירה, ללא קשר לשווי האופניים.

האם רכב תקול/לא נוסע, ייחשב לרכב מנועי הנכלל בעבירת גניבת רכב?

במקרה בו מדובר ברכב קל להובלה ולהעמסה, דוגמת אופניים חשמליים או אופנוע, עשויה להתרחש גניבה ללא הנעתו כלל. גניבה כזאת עשויה לכלול גם כלים תקולים אשר אינם ניתנים כלל להנעה. במקרה כזה המחוקק אמנם אינו מתנה את תקינות הרכב לצורך קביעת עמידתו בתבחין רכב מנועי, ויחד עם זאת, ייצוג משפטי מקצועי באמצעות עורך דין מיומן עשוי להביא להפחתה ניכרת של החשדות והאישומים, לכדי גניבה רגילה, בהתאם לנסיבות.

הוכחת כוונה

בעוד שהמחוקק ברור בהגדרתו לעניין מהם הכלים שייחשבו רכב לצורך הוכחת עבירה, הוכחת הכוונה אשר דורש החוק עשויה להיות מורכבת יותר.

המחוקק קובע כי על מנת לקבוע עבירת גניבת רכב, יש להציג נסיבות שיעידו על אי כוונת החשוד בעבירה להשיב את הרכב לבעליו, ו/או למקום ממנו נלקח.

אסטרטגיית הגנה משפטית במקרים רבים תתבסס על סעיף זה, כאשר ככל שלא יוכלו רשויות האכיפה והחקירה לסתור טענה של כוונת השבת הרכב, ניתן יהיה להפחית מן האישום לכדי עבירת שימוש ברכב ללא רשות, עבירה קלה במהותה.

מעצר החשוד בגניבת רכב עד תום ההליכים

בשל חומרת העבירה, עשוי החשוד בה למצוא עצמו אל מול דרישת המשטרה למעצר עד תום ההליכים, ככל וניכר כי קיימות בידיה הראיות לכדי הגשת כתב אישום. חשוב לדעת כי מאחר ומדובר בעבירה פלילית מסוג פשע, מעצר כזה ניתן בכפוף לשימוע בלבד. במסגרת השימוע יזכה החשוד לטעון את טענותיו אל מול בית המשפט בהליך מקדים, שמטרתו לדחות את בקשת המשטרה והפרקליטות להגשת כתב אישום.

זכות השימוע היא זכות בסיס שחשוב לממש, ועשויה להוות את הפתח להצגת אסטרטגיית הגנה משפטית שתביא לדחיית הבקשה, סגירת התיק והימנעות מהליך משפטי יקר וממושך.

עורך דין יעקב שקלאר, עורך דין פלילי בעל ניסיון רב שנים, ידע ומוניטין של הצלחות, בייצוג חשודים ונאשמים, החל משלבי החקירה ועד לייצוג בהליכים מקדימים ובמשפט פלילי, להגנה משפטית ללא פשרות.

 

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.