לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
צעד נוסף לכיוון טהרן

צעד נוסף לכיוון טהרן

http://www.posta.co.il/article/22378-צעד-נוסף-לכיוון-טהרן/

צעד נוסף לכיוון טהרן

נכתב על ידי עו”ד יעקב שקלאר ב 06/11/2018 18:50:35.

עו”ד שקלאר על פסק דין סקס אדיר של השופט בני שגיא, אשר קובע נורמות חדשות בפרסום שירותי זנות

 

נפל דבר בישראל. לאחר דיון במעמד שני הצדדים, ב-29 באוקטובר 2018 הגיע בית המשפט המחוזי בתל אביב לפסק דין הקובע נורמות בפרסום שירותי זנות, כאשר פסק בנוגע לבקשת המדינה נגד שרון דגני פיש, הבעלים של האתר “סקס אדיר”.

המדינה טענה, כי אתר זה שהינו אינדקס רחב מימדים, מפרסם שירותי זנות, אלא שהוא עושה כן במסווה של “מילות קוד” כמו “עיסוי אירוטי”.

בניגוד לתיקים אחרים, אשר בהם ניתנו החלטות ללא דיון במעמד הצדדים – שכן מפעילי האתר סירבו להגיע לביהמ”ש מחשש להפללה – הרי שבעניין “סקס אדיר” נוהלה חקירה פלילית, במהלכה נעצרו דגני ועובדים אחרים של האתר לחקירה, בחשד לפרסום שירותי זנות. במקביל לחקירה הפלילית, הפרקליטות הגישה באמצעות יחידת הסייבר החדשה והנמרצת, בקשה להסרת האתר מהרשת, על פי החוק החדש שנחקק ב-2017.

“סקס אדיר”, הינו אתר ותיק המשמש פלטפורמה פרסומית נרחבת לכל מי שעיסוקו במתן שירותי “בידור ופנאי” למבוגרים. המדינה הסתמכה על האיסור הקבוע בחוק העונשין כדלקמן:

“...המפרסם פרסום בדבר מתן שירותי זנות, כשנותן השירות אינו קטין, דינו מאסר 3 שנים או קנס…”.

כמו כן, הפרקליטות הסתמכה על סעיף החוק שעניינו צו הגבלת גישה, הקובע כי:

שופט ביהמ”ש המחוזי… רשאי על פי בקשה של תובע לתת צו להגבלת גישה לאתר אינטרנט אם שוכנע… כי הגבלת הגישה לאינטרנט חיונית למניעת המשך ביצוע העבירה…

“סקס אדיר”, אתר ותיק כאמור, התכונן היטב לסצינריו זה, שכן דגני כבר הורשע בעברו בעבירה לפי סעיף איסור פרסום שירותי זנות. במסגרת ההכנה לטענות המדינה כנגד האתר, ציינו מפעילי האתר כי אינם מפרסמים שירותי זנות, אלא עיסוי ארוטי בלבד, ובודקים באופן אישי ועל ידי חברה חיצונית שאכן המפרסמים אינם מציעים שירותי זנות. כמו כן טענו מפעילי האתר, כי החוק נוגד את חוק יסוד חופש העיסוק ואינו חוקתי, יש להשתמש בו במשורה באופן מידתי וזהיר, וביקשו לדחות את הבקשה.

אלא שבית המשפט, “בקריצה משפטית”, לא קיבל את טענות ההגנה, ולמעשה קבע כי אותו “עיסוי” הוא שירותי זנות – בבחינת “אותה הגברת בשינוי אדרת” או ללא אדרת כלל. את קביעתו תלה בעובדה שהאתר עוסק במין, והתכנים – כמו גם השירותים המפורסמים – קשורים לנושא זה. דבר נוסף קבע השופט: עצם השימוש במילה “סקס” בשמות האתרים, אף הוא מרמז לכך שהפרסום באתר הוא של שירותי סקס. כמו כן קבע ש”מעסות” המציגות עצמן בעירום, כמעט מלא, או בלבוש מינימלי, הן זונות! השירות האמיתי המסתתר מתחת למילים “עיסוי ארוטי” הוא זנות, שכן הן משווקות את מראן החיצוני, ולא את טיב העיסוי. השופט תמה בהקשר זה מה בין עיסוי רפואי רגיל לבין חושניותן של המעסות, והפנה לתכנים מתוך המודעות, מהם ניתן ללמוד על “פיתוי מיני”.

השופט בני שגיא הוא שופט צעיר, חכם ולא פראייר. אי אפשר לעבוד עליו. “אל תעבדו עליי ואל תמכרו לי לוקשים”, המסר העולה מההחלטה. “מניפולציות מילוליות” המסוות את העובדה כי הלכה למעשה הינן בבחינת שירותי מין, מובנות היטב לציבור הגולשים, על דרך של קודים לשוניים מקובלים.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

“כשם שאין צפייה אמיתית למצוא רופא ‘במכון בריאות’, כשם שתפקידה של ‘נערת הליווי’ אינו מסתכם ‘בליווי’, כך גם ‘העיסוי הארוטי’ המפורסם באתרי האינטרנט, אינו מסתכם רק ‘בעיסוי’. על מכבסת מילים מאין זו, עמדו יוסי בנאי ושלישיית ‘הגשש החיוור’ ‘במערכון’ ‘השליח בבנק’ בטובעם את הביטוי ‘ישראבלוף’.

כמו כן הפנה השופט לחומר חסוי שהוגש לפניו וכן לעברו הפלילי של שרון דגני. השופט דחה את הביקורת החיצונית שעושה האתר למפרסמים שונים, ואת החוזים עליהם מוחתמים המפרסמים (על פיהם הם מנועים לפרסם שירותי זנות) וקבע כי למעשה מדובר בצעדי מניעה פורמליים מלאכותיים – מה שנקרא בשפה המשפטית “חוזה למראית עין”.

ואולם, השופט איזן בין חופש הביטוי ובין דרישות החיוניות והמידתיות של החוק, בכך שאף כי למעשה האתר מפרסם שירותי זנות, יש לו תכנים נוספים החוסים תחת החוק, מה שמחייב את בית המשפט להעדיף אופציה פוגענית פחות מהסרתו המוחלטת.

את הדברים קבע השופט לאור פסיקת בית המשפט העליון, על פיה “כאשר עסקינן במטריה רגישה של חסימת אתרי אינטרנט – יש לבחון בשבע עיניים את החשש לפגיעה בחופש הביטוי”. לכן השופט איזן בין האינטרסים הנוגדים, כשמחד גיסא קבע כי האתר מפרסם שירותי זנות, ומאידך גיסא – לאחר שהורה על הסרת האתר במתכונתו הנוכחית – הוסיף וקבע כי צו ההסרה יכנס לתוקפו במתכונתו המלאה תוך 15 ימים, במהלכם יציג האתר תוכנית להמשך פעילותו מבלי שיכלול מודעות בעלות אופי המהווה הלכה למעשה פרסום “שירותי זנות”. אז, אם תנוח דעתו, הצו יסויג ולמעשה יאפשר לאתר להמשיך ולפעול.

הנה כי כן, אף שצעד נוסף עשינו לכיוון טהרן (במשמעותה המטאפורית כמובן כמי שמסמלת את סוף עידן הליברליות, חופש הביטוי וזכויות הפרט) עדיין נמצאים אנו באופציה מתונה יותר, על פיה יהיו רשאים בעלי האתר, ודומיהם, להמשיך ולפרסם את מה שנחזה להיות “שירותי זנות”, אלא באופן “סולידי” יותר, תוך שהם מלבישים את הבנות, משנים את “מילות הקוד” וממתנים את התיאורים הפלסטיים המיניים.

לטעמנו, ציבור הגולשים אף הוא יבין את השינוי. השירותים ימשיכו להינתן, כפי שהם צריכים להינתן, לאור הביקוש הרב מצד הציבור לשירותים אלה, אולם פרסום שירותים אלה יהיה מהוגן יותר ומנוסח ונראה “סולידי ומכובד” יותר.

 

http://www.posta.co.il/article/22378-צעד-נוסף-לכיוון-טהרן/

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content