לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
האדם שירה למוות באופיר חסדאי, יואשם ברצח

האדם שירה למוות באופיר חסדאי, יואשם ברצח

zaderjanie v celah sledstvia 1 1

בעקבות פרשנות משפטית של עו”ד יעקב שקלאר ואחרים, הפרקליטות החליטה להגיש כנגד היורה כתב אישום בגין רצח, במקום המתה בנסיבות של אחריות מופחתת

בחניון של קניון, ולעיני משפחתו של הקורבן, ירה ויקטור קטן באופיר חסדאי ז”ל 2 יריות – אחת לרגל והשניה ללב, וגרם בכך למותו. הרקע לירי היה ויכוח על חניה. על פי עדויות שנאספו, בין קטן לחסדאי התגלע ויכוח על מקום חניה, אשר הסלים לכדי דחיפות הדדיות של חסדאי ואשתו של קטן.

אלמנתו של חסדאי מספרת בעדותה כי האישה הרביצה לחסדאי עם תיקה, וכשחסדאי ביקש להדוף אותה, היא נפלה ארצה. קטן ראה את המתרחש, לדבריו חשש לחייו ולחיי אישתו, ולכן שלף את נשקו וירה לחסדאי ברגל. חסדאי ההמום והמנוטרל זעק לעברו “מה אתה עושה?” או אז ירה קטן ירייה נוספת לעברו של חסדאי, פגע בחזהו והביא למותו של אופיר חסדאי לעיניי משפחתו השבורה.

אופיר חסדאי ז”ל ובני משפחתו (אלבום פרטי)

בתחילה, דווח כי הפרקליטות צפויה להגיש כנגד היורה כתב אישום בגין המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, במקום רצח. לשיטתם, לא ניתן להוכיח כי היורה התכוון להרוג את חסדאי, וכן ההתקוטטות בין אשת היורה לחסדאי היוותה, כך לגישתם, התגרות אשר הקשתה על קטן לשלוט בעצמו במידה ניכרת, ויש בכך כדי למתן את אשמו. על אף היותי סניגור מבטן ומלידה, ההחלטה הזו של הפרקליטות, תמוהה אפילו בעיניי.

לפני פחות מחודש נכנס לתוקפו תיקון 137 לחוק העונשין העוסק בעבירות המתה. עד היום היו שלוש עבירות המתה עיקריות:

1. רצח – עבירה שדינה מאסר עולם חובה.
2. הריגה – עבירה שדינה עד 20 שנות מאסר.
3. גרם מוות ברשלנות – עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר.

אחרי התיקון קיימות חמש עבירות המתה:

1. רצח בנסיבות מחמירות – עבירה שדינה מאסר עולם חובה.
2. רצח – עבירה שדינה מאסר עולם או מאסר קצוב לתקופה שלא תעלה על שלושים שנה.
3. המתה בנסיבות של אחריות מוחלטת – עבירה שדינה עד 20 שנות מאסר.
4. המתה בקלות דעת – עבירה שדינה עד 12 שנות מאסר.
5. גרם מוות ברשלנות – אשר נותרה ללא שינוי, עד 3 שנות מאסר.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

אופיר חסדאי ז”ל ומשפחתו. צילום: אלבום משפחתי

למעשה עד התיקון, רצח “רחוב” שכזה הפך לרצח רק כאשר הוכח כי לרוצח היתה כוונה תחילה להביא למותו של הקורבן. כוונת התחילה באה לידי ביטוי ביכולת לתכנן את ביצוע הרצח, העדר התגרות בתכוף למעשה הרצח (דם קר), והחלטה ברורה להמית.
היום, אין עוד צורך בכל אלה. עבירת הרצח מסתפקת בהוכחה שהרוצח ביצע פעולה שהביאה למותו של הקורבן, בשעה שהיה אדיש לאפשרות גרימת המוות; היינו, שווה נפש כלפי האפשרות שהקורבן ימות.

אין ולא יכול להיות ספק שקטן יכל לשקול את המשמעות הנעוצה בירייה מאקדח בטווח אפס, ואף עשה זאת בפועל, עת כיוון את הירייה הראשונה לרגלו של חסדאי. מכאן שהטענה בדבר חוסר מסוגלותו לשלוט בעצמו, לא ממש מחזיקה מים.
קטן, לפי החוק החדש, הוא רוצח קלאסי – “רוצח טקסט בוק”.

הוא ירה את הירייה השניה לעבר חזהו של חסדאי אחרי מחשבה והחלטה, ומכאן שלא רק שהיה שווה נפש לאפשרות גרימת המוות, אלא שאף ראה אותה כאפשרות קרובה לוודאות. צירוף הנתונים האלה חייב להביא את הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירה של רצח בכוונה, שאם לא כן, הרי שהיא מתרשלת בתפקידה. ואכן, ב-14.8 פורסם שבניגוד לעמדתה הראשונית, החליטה הפרקליטות להאשים את היורה ברצח.

עו”ד יעקב שקלאר (אלבום פרטי)

** עו”ד יעקב שקלאר, הוא מומחה למשפט פלילי על כל רבדיו, מרצה בפקולטות למשפטים ובהשתלמויות לשכת עורכי הדין בנושאי עבודת הסנגור הפלילי

תוכן מקורי: http://saloona.co.il/blog/hasdaimurder/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=ongoing

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content