לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
שימוש או החזקת סמים קלים לצריכה עצמית

שימוש או החזקת סמים קלים לצריכה עצמית

תמונה של עורך דין לעברות סמים

בישראל, שימוש בסמים לצריכה עצמית מהווה עבירה פלילית גם כשמדובר בסמים קלים, למרות שבמדינות רבות בעולם, שימוש בסמים קלים הינו חוקי.

יחד עם זאת, גם אם נפתח תיק במשטרה בחשד לצריכה עצמית של סמים, קיימת אפשרות ממשית שלא יוגש כתב אישום, על כן, קיימת חשיבות רבה להיעזר בעורך דין פלילי מנוסה:

לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה (שהוא, בעצם הממונה על התביעה במדינת ישראל), משיקולים של עניין ציבורי יש מקום למדיניות שלא תמצה את הדין בתפיסת סם ראשונה ובכמות קטנה, כאשר המדובר במריחואנה או חשיש לשימוש עצמי.

יש לשים לב – העובדה שמדובר בכתב אישום ראשון בעבירה של אחזקה או שימוש עצמי ב”סמים קלים” (מסוג מריחואנה או חשיש) לא מונעת – אוטומטית – את הגשת כתב האישום או פתיחה בחקירה וזאת מכיוון שלהשקפת התביעה, מדיניות של אי – חקירה וסגירת תיקים כאלה באופן אוטומטי בשל העדר עניין לציבור, עשויה לפגוע קשות בגורם ההרתעה ולגרום להתפשטות הצריכה של סמים. זה המקום בו מעורבות של עורך דין פלילי מנוסה תגרום לסגירת התיק.

לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, התיק יסגר כשיתקיימו 4 תנאים מצטברים:

(1) הודאת החשוד.

(2) הגשת בקשה מאת החשוד או עורך דינו לסגירת התיק באזהרה. הבקשה תכלול התחייבות של החשוד שלא להוסיף ולהשתמש בסמים מכל סוג שהוא, כמו גם את הצהרתו, לפיה הוא מודע לכך שאם ייתפס בשנית ימוצה עמו הדין, אף לגבי הפעם הראשונה (אלא אם כן חלף מועד ההתיישנות מהפעם הראשונה).

(3) העדר רישומים פליליים בעבירות סמים או עבירות רלבנטיות אחרות, כגון, עבירות רכוש או אלימות ולפי שיקול דעת בכל מקרה לגופו (רישומים – לרבות תיקים פתוחים ותיקים סגורים מחוסר עניין לציבור).

(4) העדר נסיבות מחמירות (שימוש על- ידי בעל תפקיד האחראי לשלום אחרים).

באותם מקרים, בהם סבורה התביעה, כי יש טעם לסגור את התיק, ובמיוחד כאשר מדובר באדם צעיר שאין לו רקע עברייני, יתכן ששירות המבחן יתבקש להכין תסקיר שבו יחווה את דעתו לגבי שילוב בתכנית טיפולית מתאימה.

אם הוחלט לסגור את התיק בשל העדר עניין לציבור (להבדיל מן המקרה של העדר ראיות), תכתוב המשטרה לחשוד מכתב אזהרה.

להלן נוסח של אזהרה כבסיס אפשרי:

“אנו מבקשים להודיעך כי בהתחשב בכך שזו פעם ראשונה בה נשקלה הגשת כתב אישום נגדך בעבירה של שימוש בסמים (או אחזקה של סמים לצריכה עצמית), ובהתחשב ביתר נסיבות המקרה, הוחלט לסגור את התיק מבלי להגיש כתב אישום. עם זאת, מבקשים אנו להתריע בפניך על חומרת העבירה והסכנה הכרוכה בשימוש בסמים, ולהזהירך כי אם יהיו בידינו פעם נוספת ראיות שהחזקת או השתמשת בסמים, תשקול התביעה להגיש נגדך כתב אישום ואף תוכל לקחת בחשבון, לעניין העונש שתתבע בבית המשפט, את התיק הנוכחי, וככל שהדבר יהא אפשרי, על לפי דין, יוגש כתב אישום יוגש כתב אישום גם בתיק זה”.

אף אם התביעה, בסופו של דבר, תחליט על הגשת כתב אישום, מכל סיבה שהיא, לעורך דין פלילי מנוסה יש ארסנל כלים רחב להבאת התוצאה המיטבית ללקוח (לדוגמה, בקשה לעיכוב הליכים) כאשר פעולה לפי הנחיות היועמ”ש, היא רק כלי אחד ממגוון הכלים שלרשותו. בין היתר, יוכל סניגור מנוסה להגיש בקשה לביטול כתב האישום בטענה מקדמית של אי-סבירות בהגשת כתב האישום.

משרדנו מתמחה בייצוג נאשמים וחשודים בעבירות סמים מכל הסוגים, לרבות החזקה לשימוש עצמי, החזקה שלא לשימוש עצמי, סחר בסמים, תיווך, הספקה, יבוא ויצוא סמים מסוכנים וכל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים.

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content