לייעוץ ללא התחייבות: 055-9704235
הרשעת הסייעת בהריגת יסמין וינטה, למה עסקת טיעון?

הרשעת הסייעת בהריגת יסמין וינטה, למה עסקת טיעון?

1212 1

שום דבר לא יחזיר להוריה האומללים של יסמין וינטה את התינוקת החייכנית והחמודה שלהם, אך מאסר בפועל ארוך ומרתיע, כמו גם פסיקת פיצויי עונשין, תהיה שלב ראשון לתיקון

23/01/2019

בכל יום אנו שולחים את ילדנו, היקרים לנו מכל, למוסדות חינוך שונים, בתקווה כי יטופלו, יחונכו, ויפוקחו באופן מיטבי, בזהירות, בנאמנות ובמסירות. זו הייתה אף צפייתם של דורינה וינטה ובן זוגה ולדימיר בוטוק, שהפקידו את התינוקת יסמין בת השנה ושלושה חודשים, בגן הילדים “מאשה והדוב” בפ”ת. אלא שיסמין האומללה לא חזרה באותו יום מר ונמהר, בריאה שלמה ומאושרת לביתם של בני הזוג, אלא נהרגה ע”י הסייעת אינה סקיבנקו, שתיאור מעשיה בכתב האישום, מזעזע ומחריד כל שומע.

שירותים נוספים

חוק האזנת סתר >>  | עבירות אלימות במשפחה מאמר מקיף>>

הוצגה עסקת טיעון

היום הוצגה עסקת הטיעון בביהמ”ש המחוזי בלוד, בפני השופט עמי קובו, אשר הקריא בקול חרישי את כתב האישום באוזני הנאשמת, באופן שגרם לפרצי בכי בקהל שגדש את האולם. אף עין לא נותרה יבשה.

במסגרת עסקת הטיעון הודתה הנאשמת בעבירת הריגה, היא אותה עבירה שבה הואשמה מלכתחילה, ונשלחה לתסקיר שירות מבחן לפני הטיעונים לעונש. במקביל התבקש גם תסקיר קורבן לגבי מצבם הקשה של הוריה של יסמין, שמשפחתם התפרקה, וחייהם הפכו מחיי זוג צעיר ומאושר, לחיי בני זוג שנפרדו, נותרו תלויים בין העולמות ובין המדינות במצב נפשי משברי.

במסגרת עסקת הטיעון לא סוכם דבר בין הצדדים לעניין העונש אשר יוטל על הנאשמת בסופו של יום, וביהמ”ש הוא זה שיכריע באופן פתוח וללא מגבלה את העונש שייגזר. משרדנו, המייצג את ההורים במגוון הבעיות המשפטיות בהם הם נתקלים, כאזרחים זרים במדינת ישראל, כבעלי זכויות לפי “חוק זכויות לנפגעי עבירה” ובתביעת הפיצויים אשר הגשנו בשמם, מטבע הדברים דורש את העונש המקסימלי לעבירה בה הורשעה – 20 שנות מאסר בפועל.

לגבי עסקת הטיעון הרי אין שמדובר “במילה גסה”. למעשה רוב התיקים הפליליים במדינת ישראל מסתיימים בעסקת טיעון. מדובר במכשיר מנהלי משפטי שמסיים תיקים תוך זמן סביר, חוסך זמן שיפוטי וסבל ומוודא תוצאה שתהיה פשרה סבירה בין הצדדים. כמו כן לא ניתן לנהל את מלוא כמויות התיקים המוגשים במדינה ללא הסדרי טיעון, ואלמלא אלה, המערכת המשפטית הייתה קורסת בהעדר שופטים, פרקליטים, שוטרים וסנגורים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

הציבור חייב להבין שעסקת טיעון היא מכשיר לעשיית צדק. במקרה זה הצדק הושג, שכן עסקת הטיעון למעשה מוודאה את ההרשעה בעבירת ההריגה ומאפשרת טיעון לעונש ללא כל הגבלה, כך שעתירתנו לעונש מקסימלי תזכה לאוזן קשבת. עסקת הטיעון במקרה הזה אף חוסכת משפט ארוך וסבל להורים אשר תלויים בין העולמות ורוצים להסתייע בגזר הדין, כאחד משלבי השיקום הנפשי שהם עוברים, על מנת לדעת שעניינם זכה לטיפול מהיר וענייני והצדק נעשה.

היום, במעמד הצגת הסדר הטיעון נוצרה דרמה באולם אשר כמעט “פוצצה” את ההסכם. התביעה עמדה על כך שהסרט המתאר את ההריגה הנוראית, יוקרן ב open court וההגנה דרשה שהסרט יוקרן בלשכת ביהמ”ש ויהיה חסוי מעיני הציבור.

ההורים המיוצגים על ידנו הביעו את עמדתם על כי הם מעוניינים שכל המדינה תראה איך הסייעת המנוולת הרגה את בתם, על מנת שמקרים כגון דא לא יקרו שוב. בסופו של דבר הושגה פשרה בין הצדדים, כך שהסרטים המתעדים את האירוע הנוראי יוקרנו במעמד נפגעי העבירה, היינו הורי התינוקות בלבד.

לטעמנו, אם לא יוצא צו לחיסיון הסרטים, חשוב ביותר שאכן הציבור יתוודע לנורא מכל, שכן אין טוב ממראה עיניים, דבר אשר אמור להביא לשינוי החקיקה, באופן שכתנאי לקבלת רישיון עסק לכל מוסד חינוכי, במיוחד כאשר עסקינן בטיפול בתינוקות רכים בשנים, שאינם יכולים להתלונן על העוולות הנגרמות כלפיהם, יותקנו מצלמות מכל רחבי המתקן החינוכי, שאליהן יהיה ניתן להתחבר ממכשירי הטלפון הניידים של ההורים, אשר יוכלו להתחבר בכל עת לצפות ביקיריהם ולפקח על הנעשה.

הטרגדיה הנוראית של יסמין וינטה לא תוכל לבוא לידי תיקון לעולם, לא בענישה ולא בפיצוי כספי, שכן שום דבר לא יחזיר להורים האומללים את התינוקת החייכנית והחמודה שלהם, אך נדמה לנו כי ענישה מוחשית למאסר בפועל ארוך ומרתיע, כמו גם פסיקת פיצויי עונשין, תהיה השלב הראשון לקראת שיקום ההורים.

** הכותב, עו”ד יעקב שקלאר, הוא מומחה למשפט פלילי על כל רבדיו, מרצה בפקולטות למשפטים ובהשתלמויות לשכת עורכי הדין בנושאי עבודת הסנגור הפלילי

צרו קשר
מלאו פרטים ונחזור אליכם
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.
Skip to content